Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego nakłada na pożyczkodawcę obowiązek zwrócenia konsumentowi proporcjonalnej część pobranych opłat i prowizji - wskazał UOKiK w związku z wydaniem decyzji odnośnie rozliczeń prowadzonych przez 18 firm pożyczkowych.
Przypomnijmy, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez TSUE w wyroku z 11 września 2019 roku (C-383/18) wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego lub pożyczki uprawnia kredytobiorcę do otrzymania proporcjonalnego zwrotu pobranych opłat i prowizji.
UOKiK dba o to, aby z reguły tej mogli korzystać również polscy konsumenci. W lipcu zobligowanych do jej przestrzegania zostało 14 banków:
- Alior Bank,
- BNP Paribas,
- Credit Agricole Bank Polska,
- Getin Noble Bank,
- Idea Bank,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Millennium Bank,
- Nest Bank,
- PKO BP,
- Pekao SA,
- Santander Bank Polska,
- Santander Consumer Bank oraz
- Volkswagen Bank Polska.
Teraz Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał kolejne decyzje, tym razem wobec 18 firm pożyczkowych:
- Aasa Polska,
- Eurocent,
- Euroexpert,
- Euro Providus,
- Everest Finanse,
- Honesta Finanse,
- iCredit,
- Kredyty Partnerskie,
- Mikrokasa,
- Optima,
- Profi Credit Polska,
- Takto Finanse,
- Unilink Cash,
- Vivus Finance,
- Zaplo.
- Złotówka Duo,
- Złotówka Bis,
- Złotówka Three.
Część z nich już wcześniej zaniechała nieprawidłowych rozliczeń, część została do tego zobligowana wskutek decyzji Prezesa Urzędu. Klienci wszystkich firm pożyczkowych mogą składać reklamacje i żądać proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji za wcześniejszą spłatę kredyty konsumenckiego lub pożyczki z zastosowaniem metody liniowej.
Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.
W toku są również kolejne 4 postępowania z zarzutem naruszania art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim oraz 5 postępowań wyjaśniających.
Wcześniejsza spłata pożyczki
Jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, pożyczkodawca musi mu zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji.
Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 miliarda złotych z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki - warto jak najszybciej złożyć reklamację, będącą podstawą do odzyskania środków pobranych od klientów w ramach opłat i prowizji. Proporcjonalna ich część musi zostać zwrócona konsumentom w przypadku wcześniejszej spłaty produktu finansowego.
Uwaga – można ubiegać się o zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę, jeżeli umowa została zawarta po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat - dla spłat dokonanych po tej dacie.