Zadzwoń teraz
phone_in_talk
call
  • Facebooku
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
 
Prawo

Blog

oraz nasze publikacje

Porządki w CEIDG

Zdublowane wpisy przedsiębiorców zostaną wykreślone z CEIDG

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) przypomina, że po 30 kwietnia 2019 r. z CEIDG wykreślone zostaną zdublowane wpisy przedsiębiorców, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Cel to poprawa przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem ten dotyczy ok. 2,2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1 proc. wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.

MPIT w pismach wysyłanych w ostatnich dniach pocztą ponownie zwraca się do przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis, z prośbą o skorygowanie tej sytuacji. Ministerstwo jednocześnie uprzedza, że w razie braku reakcji wykreślone zostaną zdublowane wpisy, które nie zawierają danych takich, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń (dane te wymienia art. 5 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 – 6 ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy). Co ważne, jeśli w obu wpisach danego przedsiębiorcy brakuje wymienionych powyżej danych, konsekwencją tego może być wykreślenie z CEIDG po 30 kwietnia 2019 r. wszystkich jego wpisów. Akcję informacyjną, skierowaną do przedsiębiorców ze zdublowanymi wpisami, MPiT prowadzi już po raz drugi w ciągu ostatnich czterech miesięcy.

Wielokrotność wpisów jednego przedsiębiorcy w CEIDG to zjawisko nieprawidłowe. Negatywnie wpływa ono na przejrzystość obrotu gospodarczego i może generować nieoczekiwane problemy, zwłaszcza przy zawieraniu umów z kontrahentami, którzy mogą mieć kłopot z ustaleniem właściwego wpisu. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w których dane we wpisach nie pokrywają się, np. podane są różne adresy czy kody PKD działalności - wyjaśniał Wojciech Paluch, dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw MPiT.

W celu uniknięcia negatywnych konsekwencji, MPiT zachęca przedsiębiorców do uporządkowania swoich wpisów w ewidencji. Mogą tego dokonać, składając wizytę w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terytorium kraju. Jeżeli przedsiębiorca nadal prowadzi działalność gospodarczą, powinien wybrać jeden z wpisów, w razie potrzeby uaktualnić go, a drugi wpis wykreślić, składając wniosek CEIDG-3 (służy on do wykreślenia zdublowanego wpisu), w którym wskazuje datę zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast jeżeli przedsiębiorca całkowicie zakończył działalność gospodarczą i jego wpisy są już nieaktualne, powinien złożyć wnioski o ich wykreślenie. Może wskazać datę zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, która rozumiana jest jako ostatni dzień jej wykonywania.

Przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, aby wskazana przez nich data zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej była prawidłowa. Może być ona również przeszła, nawet sprzed kilku lat.

Wniosek o wykreślenie wpisu jest automatycznie przesyłany do innych urzędów państwowych (Urząd Skarbowy, ZUS). Prawidłowa data zaprzestania działalności gospodarczej pozwoli uniknąć wątpliwości dotyczących wpisu do CEIDG, np. w zakresie faktycznego okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Źródło: Biuetyn Informacyjny KODEKSU - Kwiecień 2019 r

Kolejne wpisy

08-110 Siedlce
ul. Kazimierzowska 122

local_phone25 644 00 20emailbiuro@mk-finanse.pl
Korzystając z naszej przeglądarki wyrażają Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Używamy ich do celów statystycznych. W programie służącym do obsługi stron internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Rozumiem