Zadzwoń teraz
phone_in_talk
call
  • Facebooku
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
 
Prawo

Blog

oraz nasze publikacje

Konsumencki przewodnik po 2019 roku.

Brexit, dropshipping, geoblokowanie. Co przyniosą konsumentom nadchodzące miesiące? Odpowiedzi na to pytanie udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.

Internetowe portale randkowe – w minionym roku do ECK Polska zgłosiła się całkiem pokaźna rzesza konsumentów, którzy uskarżali się na automatyczne przedłużenie subskrypcji konta. Praktyka pokazuje, że większość portali internetowych chce, aby konsument pisemnie wypowiedział umowę, najczęściej na 14 dni przed terminem jej zakończenia. Jeżeli klient nie zastosuje się do tego wymogu, przedsiębiorca pobiera od niego opłatę za następny miesiąc lub kwartał.
Przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenia konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta). Przed zawarciem umowy warto dokładnie zapoznać się z ofertą i regulaminem – tłumaczył Karol Muż koordynator ECK.

Airbnb to bardzo ostatnio popularny wśród internautów sposób na znalezienie relatywnie taniego noclegu. Warto jednak pamiętać, że umowy zawierane z osobami fizycznymi nie podlegają przepisom konsumenckim, chyba że roszczenie kierowane jest przeciwko platformie pośredniczącej w wynajmie. Przed zarezerwowaniem upewnij się, z kim zawierasz umowę. Spodziewamy się, że będzie coraz więcej portali oferujących podobne rozwiązania, np. powstający FairBnb. – skomentował Karol Muż.

Geoblokowanie – w grudniu 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zakazu nieuzasadnionego geoblokowania. Nie oznacza to jednak, że e-sklep ma obowiązek wysyłki produktu do kraju, do którego zażyczy sobie konsument. E-przedsiębiorca nie może odmówić sprzedaży towaru konsumentowi z innego kraju UE. Jeżeli jednak nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy. Jeżeli sprzedawca wyrazi zgodę, konsument może umówić się z nim na indywidualną dostawę do swojego kraju.
Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, odnotowaliśmy znaczny wzrost zapytań. Jesteśmy przekonani, że ich liczba będzie regularnie wzrastać. – dodaje przedstawiciel ECK.

Dropshipping – Mimo że wydaje nam się, że kupujemy od polskiego sprzedawcy, może się okazać, że jest on pośrednikiem między nami a sprzedawcą zarejestrowanym poza Europą. Pośrednicy korzystający z tzw. modelu dropshippingu próbują przerzucić odpowiedzialność na konsumenta zaznaczając w swoim regulaminie, że on jest tylko importerem towaru, a odpowiedzialność za wysyłkę spoczywa na sprzedawcy (najczęściej azjatyckim).

Wyroki sądowe wskazują, że bycie pośrednikiem nie zwalnia go z odpowiedzialności. Oznacza to, że ma on takie same obowiązki względem kupującego jak sprzedawca (najczęściej azjatycki). Dotyczy to wysyłki towaru zgodnie z umową – w umówionym terminie. Kupujący więc może udać się z roszczeniami do sprzedawcy, np. z Chin, ale i do pośrednika.


Źródło: Biuetyn Informacyjny KODEKSU - Styczeń 2019 r.

 

 

 

 

 

 

Kolejne wpisy

08-110 Siedlce
ul. Kazimierzowska 122

local_phone25 644 00 20emailbiuro@mk-finanse.pl
Korzystając z naszej przeglądarki wyrażają Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Używamy ich do celów statystycznych. W programie służącym do obsługi stron internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Rozumiem